Orice tranzactie imobiliara care presupune vanzarea unei proprietati implica trei protagonisti: vanzatorul, cumparatorul si agentul imobiliar. Cumparatorul obtine o proprietate, vanzatorul are parte de suma de bani ceruta, dar agentul cu ce se alege? Cu un comision, fireste! Pe langa satisfactia lucrului bine facut, cu siguranta. In acest domeniu , de multe ori informatia este confuza, desi acest comision nu este unul de neglijat. De multe ori clientii nu stiu exact cine plateste acest comision. Aici puteti afla tot ce aveti nevoie sa stiti in legatura cu acest subiect si mai mult chiar, cum sa negociati comisionul agentului imobiliar.
Ce reprezinta comisionul agentului? O neintelegere foarte des intalnita se refera la comision ca la un procentaj standard, comun in toate tranzactiile imobiliare. In practica, nu e vorba de un comision standard. Un astfel de comision fix ar duce la probleme pe piata imobiliara, crede Paul Dumbraveanu, avocat expert in domeniul imobiliar.
In general, exista un procent mediu de 3% din pretul final al achizitiei imobiliare. Daca e vorba de terenuri, comisionul agentului poate fi ceva mai ridicat, deoarece terenurile au preturi mai mari daca e vorba de loturi intinse de teren si necesita o perioada mai lunga de timp pentru a fi realizata vanzarea. Dar cine plateste comisionul la vanzarea proprietatii? In mod obisnuit, vanzatorul este cel care suporta acest comision, iar cumparatorul nu plateste nimic la tranzactie.Acest comision poate fi negociat si modelat conform sumei finale a tranzactiei. Nu este echivalenta vanzarea unei proprietati mici, gen garsoniera, cu vanzarea unui imobil cu mai multe etaje sau a unei hale industriale.
Brokerii imobiliari isi construiesc veniturile proprii din aceste comisioane, ei nu sunt platiti cu un salariu fix, de obicei, ci primesc un procent din comision, daca lucreaza cu o agentie imobiliara. Daca muncesc pe cont propriu, atunci isi administreaza singuri aceste comisioane, platind fireste impozite si fiind inregistrati ca PFA sau poate avand propria lor companie in domeniu. Din comisionul primit la tranzactie, se deduc cheltuieli de publicitate, marketing, asigurari si altele.
O tranzactie imobiliara presupune efort considerabil,, timp si resurse din partea agentului imobiliar. El duce clienti la vizionari, chiar uneori cu masina proprie. Agentul nu are program fix, el este deseori la orice ora la dispozitia clientilor sai. Munca agentului imobiliar nu se opreste la momentul gasirii cumparatorului. El asista vanzatorul la perfectarea tranzactiei, trebuie sa fie la curent cu aspectele legislative si fiscale legate de tranzactie, etc. De aceea, este bine sa apelati la un specialist in domeniu, care sa va sprijine in gasirea celor mai bune solutii pentru afacerea pe care doriti s-o incheiati. Un avocat specializat in tranzactii imobiliare este cea mai fericita alegere, pentru a fi siguri de reusita.